Tuhatta ja sataa – kirjaimellisesti

Vajaassa puolessa tunnissa Turusta Tukholmaa? Tämä on tulevaisuudessa mahdollista huippunopean Hyperloop –junan avulla. Sen huippunopeus on 1100 km/h.

Onko visio realistinen? En tiedä. Silti uusia ideoita kannattaa pohtia. Kun teknologia tai geopolitiikkaa muuttuu, saattaa epärealistinen ajatus muuttua varteenotettavaksi mahdollisuudeksi.

Suomessa on viime vuosina puhuttu kolmesta suuresta infrahankkeesta: rata jäämerelle, tunneli Tallinnaan ja kiinteä yhteys (siltojen ja tunnelin) avulla Turusta Tukholmaan. Perinteisellä teknologialla kaikki ovat superkalliita projekteja. Entä uudella?

Hyperloop tarkoittaa kolmen metrin paksuista putkea, jonka sisällä ihmiset ja tavarat kulkevat sukkuloissa elektromagneettisen kentän päällä. Ilmanvastus pienennetään alipaineen avulla. (Älkää kysykö miten; en ole insinööri.) Tuloksena on pieni energiankulutus ja huima nopeus.

Ensimmäinen kolmen kilometrin rata valmistuu Kaliforniassa ensi vuoden loppuun mennessä. Viiden vuoden sisällä firman tavoitteena on kolme toiminnassa olevaa putkea eri puolilla maailmaa.

Kuulostaa uskomattomalta. Kuulostaa ufolta. Kuulostaa juuri sellaiselta uudelta teknologialta, mitä liikenneinfrastruktuuri kaipaa. Hyperloop on luvannut maksaa Turku-Tukholma radan esiselvityksen ensimmäisen osan. Onko järkeä sanoa ei?

Lue lisää YLEn sivuilta

10 vastausta artikkeliin ”Tuhatta ja sataa – kirjaimellisesti

  1. Samaan mega-infrahankkeisiin voisi vielä liittää merivesitunneli Norjan rannikolta perämerelle. Tällä saataisiin parannettua Pohjanlahden vedenlaatua ja kohotettua sen suolapitoisuutta.

  2. Kauppakamarin soisi ensin huolehtivan siitä, että Helsinki-Tallinna yhteys 18 minuutissa toimii – Malmin lentoasemalta Tallinnan citykentälle. Miksi kauppakamari ei ole avannut suutaan konkreettisessa ja akuutissa asiassa, mutta visioi astraalitasolla. Malmia on tuhoamisen sijaan kehitettävä palvelemaan liike-elämää.